dinsdag 7 oktober 2014

Ontstemd deel 9 (Het herstel)

Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik alweer dik een week terug en ja, dan begint men het over het algemeen wel tijd te vinden om de resultaten te kunnen beoordelen.
Ik wordt dan ook (zeer begrijpelijk) dagelijks meerdere malen met de vraag geconfronteerd: "Wanneer mag je weer wat zeggen?"
Nou lieve mensen ik mag vanaf het afgelopen weekend, maximaal 2 woordjes per dag zeggen, maar liever niet. Da's niet heel veel en ik vind dat persoonlijk ook een beetje zinloos, dus hou ik gewoon een maand m'n mond dicht. Want waarom zou ik die 2 woordjes per dag willen zeggen. Om m'n nieuwe stem te horen? Die heb ik nog niet...., en hoe dat zit dat ga ik zo heel duidelijk uitleggen.
Daarbij heb ik ook nog eens botox injecties gehad, die als effect hebben dat je 4-5 weken veel moeite zult hebben met spreken en daarbij ook nog eens schor en heel hees klinkt. Ik heb in eerdere blogs al eens geschreven dat ik de neiging heb om mee te mompelen en daar komt, nu ik thuis ben, ook de aanwezigheid van mijn 4 poesjes weer bij, dus ik heb heus al wel momenten gehad dat ik per ongeluk wat probeer te zeggen, maar er komt gewoon bijna geen geluid uit. Het gaat dus niet eens, gelukkig ;-)
In één van de eerdere blogs had ik al een keer het hele herstelverloop beschreven, maar ik kan me heel goed voorstellen dat in de hoeveelheid tekst die ik af en toe produceer er wellicht wat informatie verloren gaat ;-) Ik werd hier onlangs vriendelijk op aangesproken door mijn vriendje Marc en daar had hij wel een punt. Zakelijk vind ik altijd dat als iets informatiefs meer dan een A-4 tje beslaat, dat het dan al te veel geblabla is en dat men dan al gauw afhaakt, dus ik zal de onderwerpen opsplitsen en proberen om wat kortere blogjes te schrijven. Proberen zeg ik erbij he....

Dit blog zal in ieder geval niet al te lang worden want ik ga verder alleen maar, aan de hand van het herstelschema dat ik vanuit het Yeson Voice Centre heb meegekregen, uitleggen hoe het herstel ongeveer gaat verlopen.


Het is geen hele goeie resolutie, want ik had 'm alleen in PDF en heb met mijn telefoon even een screenshot gemaakt om het bestand als foto op te slaan. De blog software heeft nml geen optie om willekeurige bestanden in toe voegen, je kan dus alleen foto's en filmpjes toevoegen.
Als het goed is, moet het wel leesbaar zijn, maar ik werk zelf op een netbook met een niet al te hoge resolutie. Laat het maar even weten als het echt niet te doen is dan ga ik nog wat andere opties proberen.

Maar even terug naar het schema; Er staat links een groen blokje met "Treatment", een blauw blokje met "Voice Use" en een oranje blokje met "Voice Progression"

De "Treatment" in combinatie met "Voice Use" zijn het meest bepalend in hoe het herstel verloopt en hoe mijn stem zich straks zal ontwikkelen. Je kunt bij het blokje "Voice Use" duidelijk zien dat ik eigenlijk gewoon de eerste maand niks mag zeggen en de tweede maand eigenlijk ook zo min mogelijk. Ook kun je zien dat voor het verloop van de stemontwikkeling 2 scenario's zijn uitgezet (maar er zijn er in werkelijkheid veel meer). Als je goed kijkt en je volgt de rode en groene lijn bij het blokje "Voice Progression", dan wordt duidelijk dat er de eerste 2-3 maanden waarschijnlijk heel weinig verschil te horen zal zijn met hoe ik eerder klonk.

Vervolgens zie je in het schema ook dat na 2 maanden ineens alles tegelijk moet. Ik mag weer normale gesprekken voeren, moet de oefeningen die ik van het Yeson heb meegekregen gaan doen en ik moet dan ook logopedielessen volgen. Hier heb ik me gisteren trouwens voor aangemeld, dus dat is alvast geregeld. Wat nu ook duidelijk zichtbaar is bij de "Voice Progression", is dat m'n stem dus pas vanaf 3-4 maanden hoorbaar gaat veranderen en pas vanaf 7-8 maanden richting het vrouwelijk spectrum gaat en dat dit doorontwikkeld tot ongeveer een jaar na de operatie.
Het kan allemaal sneller gaan, maar het kan ook wat langer duren. Het hele herstel en de stemontwikkeling hangt dus heel nauw samen met het opvolgen van de meegekregen instructies, de oefeningen die ik moet doen en de logopedie die ik ga krijgen.

Dan is er nog 1 ding te verklaren en dat is het aansluitend onder de "Botox Treatment" aanwezig blokje "Medical Treatment."
Dit zijn pilletjes die ik moet gaan slikken, zodra ik aan het eind van de werkzame periode van botox merk, dat ik na lang spreken bijv. een vermoeid gevoel krijg in mijn stembanden, last krijg van heesheid en/of het wegvallen van mijn stem. Deze pilletjes helpen de stembanden te ontspannen. Ik moet tegen die tijd sowieso ook een filmpje opsturen naar het Yeson, waarna zij beoordelen of ik eventueel nog een extra botox behandeling nodig heb of niet. Die injecties kan ik trouwens gewoon in Nederland krijgen, maar ik ga gewoon goed oefenen en zorgen dat dit niet nodig is ;-)

Nou voor sommigen was dit inderdaad misschien een herhalingsoefening, maar ik heb het nu van A tot Z nog een keer uitgelegd, dus hoop dat het voor iedereen nu een beetje duidelijk is.
Zo niet, gewoon blijven vragen. Ik heb mijn schrijfgerei voorlopig nog bij me, dus ik kan het altijd nog een keer uitleggen.

Tot het volgende blog, hierin zal ik even wat mailwisseling bespreken en laten zien die ik met het VUmc heb.
Ik hoor heel vaak klachten van mensen die ook in het traject zitten en ik begrijp ook wel waar dat vandaan komt. Maar ik ben daar wat makkelijker in, als je weet met wie je maken hebt dan weet je waar je op kan rekenen, dan kun je je daar op instellen en dan komt het allemaal wel goed.
Misschien zijn er mensen bij die het niet netjes vinden om mailverkeer zo maar met naam en toenaam te publiceren, maar hee, wij betalen met z'n allen hun salaris, dus iedereen heeft het recht om te zien aan wie dat besteed wordt en hoe er met de betalende klant omgegaan wordt.

Groetjes,
Diana


Geen opmerkingen:

Een reactie posten