dinsdag 23 september 2014

Ontstemd deel 6 (Kipinsoep)

Hehe, alles begint een beetje te normaliseren, ik denk dat ik hier wel kan wennen ;-)
Gisteren de testresultaten besproken, vandaag alles nog eens goed overdacht en vanmorgen gelijk maar even een mailtje gestuurd naar mijn huisdokter dr. Kari Jylha, voor mij tot nu toe een fantastische dokter, daar zijn binnen de familie de meningen over verdeeld, hij is alleen nogal dovig. Nou ja, hij hoort maar een beetje denk ik soms, maar maakt niet uit, hij doet altijd precies wat ik wil (lief vraag).
Ik heb hier natuurlijk geen follow-up bij dr. Kim, zoals normaliter na ongeveer een week hoort te gebeuren. Zoals bekend zou ik aanvankelijk vorige Vrijdag geopereerd worden en zou ik Donderdag a.s. de follow-up hebben, nu heb ik op de dag van de aanvankelijke follow-up de operatie.

Dr. Kim maakt zich er eigenlijk weinig zorgen om en ikzelf ook nadat ik het filmpje van de operatie had gezien, het is echt een relatief simpele ingreep, weliswaar op microscopisch niveau, maar zichtbaar niet ingrijpend of ingewikkeld. Wat hij wel heel graag wilde is dat ik thuis in Nederland een endoscopische foto zou laten maken ongeveer een week na de operatie en deze dan op zou sturen, zodat hij toch de eindcontrole zou kunnen doen. Ik dacht eerst o-oh, waar laat ik dat doen zonder gedoe, maar de dokter geeft een verzoek mee dat een andere KNO art of gelijkwaardig personage goed zal kunnen begrijpen. Ik zei, u bedoeld goed zou moeten kunnen begrijpen, want u praat over Nederlandse artsen, die hebben een heel groot ego en accepteren over het algemeen al niets van Nederlandse collega's laat staan van een buitenlandse "collega". Hij zat een beetje verbaasd te lachen, maar ik vertelde hem dat dit in ieder geval mijn mening was. Hij zei toen dat het voor artsen toch om het welzijn van de patiënten moet gaan en dat hij een duidelijk verzoek zou maken.
Ik vertelde hem tenslotte, dat ik het idee had dat het in Nederland al lang niet meer om het welzijn en de gezondheid van de patiënt gaat, maar om welke behandeling het meeste geld opbrengt, het langste duurt en waarvoor de patiënt het meeste terug moet komen. Dat er bij ons een zorgsysteem is gecreëerd dat zorgvuldig door de verzekeraars, ziekenhuizen, farmaceutische industrie en politiek uit is gedokterd, waarbij zij allemaal veel geld verdienen en de burger/patiënt aan allerlei kosten meebetaald die helemaal niet uit hun zak betaald dienen te worden. Ja, noem het maar een complot theorie, het is waarschijnlijk gewoon waar.
Mensen, kijk eens over de grenzen, wat daar allemaal mogelijk is voor kwalen waar mensen in Nederland afgekeurd thuis door zitten, alleen omdat de verzekeringen de reis en de operatie niet willen betalen. Het argument is dan, dat het niet een door Nederlandse artsen erkende behandeling is en er risico bestaat dat de klacht verergerd. Hallo, als je bijvoorbeeld in Amerika een behandeling goedgekeurd wil hebben, ben je jaren met testen en rapporten bezig voordat de Amerikaanse gezondheidsdienst toestemming geeft de behandeling uit te voeren. Die zijn veel strenger dan hier En gaat het mis wordt je gesued tot in de hel, in het buitenland weet men echt wel waar men mee bezig is. Maar he, dit is slechts mijn beeld en natuurlijk zijn er heel veel artsen die wel kundig zin en open staan voor de bestaande alternatieven, ik zal niet alles over één kam scheren. Maar leg mij maar uit dat al 10 jaar, een op zijn vakgebied (stembandproblemen) gerespecteerd arts, patiënten uit hele de wereld behandeld, middels een methode die hij ook overal ter wereld aan collega's en op symposia presenteert en uitlegt. En men in Nederland bij een stemband operatie voor transmensen nog steeds, hupsakee, het mes door de strot klapt, knippen, hechten, de rest ook maar even hechten en alsjeblieft een mooi litteken en een correctie met minimale resultaten. Zo doen ze dat bij dure stembandjes van zangers en zangeressen die een poliepje hebben ook niet hoor. Dat is gewoon niet willen of niet weten (allebei even erg en nalatig) wat er in de wereld van je vakgebied gebeurt. Hallo VU, check dit even, jullie volgen toch ook het WPATH systeem van Harry Benjamin: http://www.yesonvc.net/introduce/noticeView.asp?idx=853. Ik weet het ook, maar het is jullie vakgebied.

Zo en nu terug naar vandaag, wil niet cynisch lijken, maar als ik dan eenmaal begin, hak ik graag even door ;-)
Verder ben ik wel lief toch?
Goed, dr Kim had gezegd, even een fotootje laten maken en naar me opsturen en ook zodra het kan beginnen met professionele stemtraining (ok, logopedie). Ik mail dr. Jylha vanmorgen en, ja hoor 8 uur later een mailtje terug; recepten liggen klaar, je kunt ze morgen om 14:00 ophalen!?
Ja, hij is dus naast een beetje doof ook een beetje snellezend, net als ik soms, maar ok, hij regelt wel weer wat ik nodig heb en da's erg prettig. Ik hoor weleens andere verhalen over huisartsen.

Heb ik vandaag nog iets leuks meegemaakt? Ja! Ik had een relaxte (trage) start vanmorgen. Wordt doodmoe van al dat late bloggen ;-) dus ik dacht;"Ik ga lekker kippies eten aan de overkant", ik was namelijk al een paar keer stil blijven staan bij die zaak, want daar hangt een poster met allemaal lekker uitziende kippenvleugeltijes in saus en groenten. Toen ik daar gisteren rond 16:00 naar binnen wilde, was er niemand in de zaak, maar ook niemand achter de afcheiding naar de keuken te vinden,  dus toen ben ik maar naar de Chinees gegaan, ja die zit hier ook :-) Maar sinds vanmorgen weet ik van Sam hoe laat er over het algemeen gegeten wordt; nml tussen 12:00 en 14:00 en tussen 18:30 en 20:00, in de middagpauze en direct na werktijd. Het was kwart voor twee dus nu ik kon daar zeker nog terecht.
Kom ik daar binnen en zeg ik in mijn beste Koreaans;"Annyeonghaseyo", dat betekent;"Hallo".
Had ik gisterenavond nog maar even gegoogled. Ik hoorde iedereen iedere keer hetzelfde zeggen als ik ergens binnenkwam, maar kon niet precies verstaan wat ze nou zeiden, echter toen ik het had gelezen herkende ik het gelijk. Dus ik groet die man in z'n eigen taal en vervolgens kijkt ie me aan of ik niet goed ben,, "Hello", zei die,"Would you like chickensoup?", ok dan, deze kon het wel.
Ik wees gelijk eigenwijs naar de poster met lekker uitziende kippies, maar die serveerden ze pas vanaf six o'clock. Dat was jammer, ik moest het dus doen met een kippensoepje, die poster zag er niet heel top uit vergeleken met die andere. Maar ja, ik was al binnen dus waarom niet, dacht ik.
Ik heb geen spijt gehad hoor, ik lag inwendig in een deuk, kreeg een grote kom pruttelende soep, met, nou ja, kijk zelf maar:
D'r zat gewoon een hele kip in die soepkom. Het was geen Hollandse steroïdenkip hoor, maar wel echt een hele kip! Schuimend en pruttelend liet ik het even z'n gang gaan. Kwam die bijdehand ook nog met een vork aanzetten. Ik wou eerst nog zeggen, doe mij maar chopsticks, maar wilde ook weer niet onbeleefd zijn, het was allemaal goed bedoeld. Achteraf beter, want dan had ik heel die kip uit elkaar moeten trekken met die metalen pinnen, wat bij nader inzien ook weer geen groot probleem was geweest qua gaarheid. Die kip vil zowat uit elkaar, zo zacht en mals en omg LEKKER!!! En toen nog een verassing:
Heel dat ding was gevuld met rijst. Echt het eten zit hier vol verassingen, tenminste voor mij tot nu toe nog wel.
Dit was achteraf toch niet zomaar even een soepie en iedere keer als één van de schaaltjes met bijgerechten leeg was kwam hij langs om bij te vullen. Echt een toplunch, die ook zo voor diner door kon gaan.
En wat reken je dan af voor zoiets, omgerekend € 8,50. Echt als toerist kun je hier gezond en lekker eten zonder dat het je veel geld kost.
Ik ben fan :-)


Heb ik na de soep nog meer meegemaakt, eh ja; Ik heb ontdekt dat abnamro (schrijf het expres maar mat kleine lettertjes), niet weet hoe hun eigen systeem werkt.
Ik moest geld pinnen, want ja, ik geef het hier alleen maar uit en het groeit ook in Korea niet vanzelf aan. Heb ik wel over getwijfeld, want er rijdt hier geen auto ouder dan 6 jaar. Ik denk dat het gewoon niet mag, en als tie te oud wordt, dat je er dan gewoon een hele mooie Hyundai voor terugkrijgt of een dikke Audi, Mercedes, BMW, Chrysler en zo nu en dan, als je echt niet beter verdiend een VW Passaatje, maar minder zie je hier niet, heel apart.
O ja, abnamro (hihi het kan nog kleiner), ik moest dus pinnen. Ik had van tevoren al mijn buitenland pinnen aan gezet en gevraagd of ik ook contanten krw kon aanvragen (kon alleen per € 1000,- oftewel; liever niet beste klant) en of ik in Seoul een beetje makkelijk kon pinnen. Pinnen was geen probleem kon op het vliegveld, bij alle grote banken waar ze het Maestro logo op de ATM's (pinautomaten) hebben staan en veelal ook in lobby's van grote hotels. Nou had ik mijn eerste l]pakketje geld bij het GWK op Schiphol opgenomen, zodat ik zeker wist dat ik de eerste dagen door kon komen. Echter ik wilde vast voorbereid zijn op de dure taxirit terug (die is echt duur) dus er moest gepind worden. Ik weer naar Sam, en die legde me uit dat in de CU (soort 7/Eleven) een ATM stond waar iedereen altijd kon pinnen. Ik daar naartoe. Menu keuze Engels, Optie geld opnemen, kies uw kaart soort, pas invoeren, pas uitnemen, pincode: Kaart is niet geschikt voor deze transactie.
Ik naar de overkant, daar zat een NH bank: Grote bank, groot gebouw, zelfde verhaal als bij de CU. Ik weer terug naar Sam. Sam keek verbaasd;"Not working?", Nee Sam, not working. Sam stond erop om mee te gaan, want dit had hij nog nooit meegemaakt. Samen naar de CU, procedure opniew; "Kaart is niet geschikt voor deze transactie", ik dacht;"Lekker dan, moet ik weer verder weg om te kunnen pinnen". Maar Sam gaf niet op en wilde dat ik bij kaartsoort eens Mastercard probeerde ipv bankpas. Ik dacht gelijk, dat gaat zeker niet werken en dus werkte het wel. Sam blij want hij had gelijk, ik verbaasd, want dit was mijn betaalpas met een Maestro logo, geen creditcard, de bankmedewerker had gezegd alléén met Maestro logo, anders werkt het niet. Dit is niet de eerste keer dat ik verkeerde info krijg van die helpdesk, ik vind dat jammer.

Zijn er nog leuke wetenswaardigheden die ik wil delen met jullie? Nou een paar onbelangrijke, maar misschien wel leuk om ff te weten en/of te zien:

1. Officiële draagtijd van een witte broek in Korea; Ongeveer 15 minuten, komt overeen met de draagtijd in Nederland in mijn geval, maar ik heb vol gehouden, 't was niet heel erg (maar je weet het dan toch al he). Ik heb het vol weten te houden tot na het avondeten.

2. Ze hebben hier heus niet alleen Tea Kwon Do, gezien mijn sportieve achtergrond wil ik wel weten wat, waar en wie er in mijn wijkje trainen, ik heb een foto; Misschien morgen even kijken...


3. Gisteren wilde ik eigenlijk nog melden dat het me op was gevallen dat het hier erg rustig is qua gedoe; Politie, brandweer, ziekenwagen je hoort ze helemaal niet. Tot vandaag, ik heb de eerste sirene gehoord, een politie wagen, maar was voor elders in de stad, hij reed hard voorbij. Dat was hier, op de grote weg naast mijn straatje (zo noem ik het maar):


4. Dan is dit nog even mijn straatje ;-) als het avond is:


3. En speciaal voor Elroy; Ik heb Starbucks gevonden!!! Zit gewoon de hoek om en 1x oversteken ;-)


Nou, voor vandaag heb ik eigenlijk niets bijzonders meer te melden, maar dat was al duidelijk. Vind het wel leuk om de buurt een beetje te laten zien dus, bij deze...

Voor nu welterusten en tot morgen,

XXX

2 opmerkingen:

  1. Ik volg je verhaal en ik sta versteld van de kracht die je hiervoor kan opbrengen en wens je heel veel succes met alles.
    Groetjes Lineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heej Lneke,
      Lees nu pas dat ik een opmerking heb. Hoorde van iedereen dat het maar niet lukte om een opmerking te plaatsen. Weet verder ook niet hoe het allemaal werkt. Ben af en toe al blij als het weer gelukt is om een blog te plaatsen :-)
      Vind het in ieder leuk om wat van je te horen.
      Oh ff vraagje: Waar jken jij Ed en Natas nou weer van ;-)

      Groetjes,
      Diana

      Verwijderen